Στα πλαίσια των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων καθώς και της συμμετοχής του σχολείου μας στο πρόγραμμα Αειφόρο Σχολείο και στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα SALL (Τα σχολεία ως ζωντανά εργαστήρια) οι μαθητές των Α' και Β' τάξεων του Δ.Σ. Βίβλου Νάξου και οι εκπαιδευτικοί τους, σκέφτηκαν να υλοποιήσουν για φέτος ένα πρόγραμμα το οποίο αφορά την προστασία της θαλάσσιας χελώνας, καθώς και να παροτρύνει την ενεργό δράση των μαθητών στο να προτείνουν λύσεις στο πρόβλημα που παρατηρείται τα τελευταία χρόνια, με το θάνατο πολλών θαλάσσιων χελωνών στο νησί της Νάξου αλλά και γενικότερα στην ευρύτερη περιοχή των Κυκλάδων. 
Συγκεκριμένα για την Α’ Τάξη το πρόγραμμα εντάσσεται στη θεματική ενότητα Δημιουργώ και Καινοτομώ- Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία- STEM/ Εκπαιδευτική Ρομποτική  και για τη Β’ Τάξη εντάσσεται στη θεματική Ενότητα Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ  -  Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη  Εθελοντισμός διαμεσολάβηση.

ΣΤΟΧΟΣ

Στόχος του προγράμματος ήταν η ευαισθητοποίηση τοπικής κοινωνίας για την προστασία της θαλάσσιας χελώνας, να ευαισθητοποιηθούν αρχικά τα παιδιά και γενικότερα η ευρύτερη τοπική κοινωνία και η περιοχή των Κυκλάδων, καθώς και να δοθούν στα παιδιά τα κατάλληλα ερεθίσματα ώστε να προτείνουν λύσεις για την προστασία της. 

 

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

Αφόρμηση δόθηκαν δημοσιεύματα  που διαβάσαμε στον ιντερνετικό τύπο και το παραμύθι "Μία σακούλα, 2 χελώνες, 3 δύτες" της Άννας Τσιαπούρη.

Αφού το διαβάσαμε, ζητήσαμε από τα παιδιά να μας πούνε λέξεις (συναισθήματα), για το πώς μπορεί να ένιωσε η χελώνα που μπλέχτηκε στα δίχτυα ή που κάποιος τη μαχαίρωσε γιατί έκοψε τα δίχτυα για να ξεφύγει και φτιάξαμε ένα ιδεοσύννεφο με την εφαρμογή https://wordart.com/create σε σχήμα χελώνας.

Επόμενη δραστηριότητά μας, όλα όσα διαβάσαμε και ακούσαμε από τα δημοσιεύματα και το παραμύθι να «αποτυπωθούν» στο προαύλιο του σχολείου μας να μεταμορφωθεί σε βυθό. Χελώνες, ψαράκια, καβούρια, αχινοί και δύτες-εθελοντές διαδίδουν το μήνυμα: #SOSτε_τις_χελώνες!


 

Ακόμη μια δραστηριότητά μας ήταν, να γεμίσει με πήλινα χελωνάκια η τάξη μας τα οποία φτιάχτηκαν από τα παιδιά με τη βοήθεια των εκπαιδευτικών, έτοιμα να σκάσουν από το αβγό τους και να διαδώσουν το μήνυμα: #SOSτε_τις_χελώνες!

 

Μια δραστηριότητα του σχολείου μας ήταν μαθητές και εκπαιδευτικοί να καθαρίσουμε 1,54χλμ παραλίας και να μάθουμε για τη θαλάσσια ζωή.

Συζητήσαμε με τον κ. Δήμαρχο για την αξία της προστασία τους περιβάλλοντος και της παράκτιας ζώνης και ενημερωθήκαμε για τις δράσεις του Δήμου. Επίσης, στα παιδιά δόθηκαν υφασμάτινες τσάντες προκειμένου να μειωθεί το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα. Την ίδια μέρα οι μαθητές και οι μαθήτριες ενημερώθηκαν από τον Σύλλογο Προστασίας Άγριας Ζωής Νάξου και για την προστασία της θαλάσσιας χελώνας. Έμαθαν πώς να προστατεύουν τις χελώνες και τα αβγά τους, καθώς και τι πρέπει να κάνουμε όταν βρούμε στην ακτή αβγά ή κάποια χελώνα τραυματισμένη. Επίσης, τα παιδιά ενημερώθηκαν και από την Aegean Rebreathe  για τις δράσεις του οργανισμού και την σημασία του καθαρού βυθού για τη θαλάσσια ζωή, αλλά και για την υγεία των ανθρώπων.

Εμείς από την πλευρά μας χρησιμοποιήσαμε τα πήλινα χελωνάκια που κατασκευάσαμε στην τάξη και τα μεταφέραμε στο "φυσικό" τους περιβάλλον. Ακολουθήσαμε τη "χελώνα" που βγήκε στη στεριά για να γεννήσει τα αβγά της, όπως μας είχε εξηγήσει νωρίτερα και ο Σύλλογος Προστασίας Άγριας Ζωής, σκάψαμε τη φωλιά της, θάψαμε τα αβγά στην άμμο και οι ειδικοί του Συλλόγου μας βοήθησαν για την περίφραξη της φωλιάς και μας ενημέρωσαν σχετικά με το πως γίνεται σωστά η φωλεοποίηση. Στη συνέχεια, μας ανέφεραν και τι χρειάζεται να κάνουμε σε περίπτωση που βρούμε κάποια χελώνα στην παραλία τραυματισμένη ή αν έχει γεννήσει τα αβγά της!

 

Στη συνέχεια οι μαθητές μετέτρεψαν το προαύλιο του σχολείου σε πίστα #Beebot . Σχεδίασαν γραμμές με κιμωλίες, ζωγράφισαν χελωνάκια και μάσκες δυτών, πήραν ένα δίχτυ και ξεκίνησε το παιχνίδι. Έγιναν δύτες-εθελοντές και έσωσαν τα εγκλωβισμένα χελωνάκια ακολουθώντας οδηγίες για κίνηση σε τετραγωνισμένο πλαίσιο #stem. Εντόπιζαν το πρόβλημα και με τις κατάλληλες κινήσεις έβρισκαν λύση και έσωζαν τις χελώνες. Μοίρασαν ρόλους, Χελώνες-Δύτες-Υπεύθυνοι οδηγιών κατεύθυνσης και το μήνυμα διαδόθηκε με δραματοποίηση και βιωματικά.

 

Επόμενη δραστηριότητα και κρατώντας τις ομάδες που είχαμε και στην πίστα beebot τα παιδιά έπρεπε να «πούνε» τη δική τους ιστορία. Η κάθε ομάδα πήρε από ένα χαρτί Α3 μοιρασμένο σε 6 μέρη για να υπάρχει ένα σενάριο-πλοκή στην ιστορία τους που να αποτυπώνει όσα είδαμε και γνωρίσαμε όλο αυτό το διάστημα και κυρίως για την προσπάθειά μας να σωθούν και να προστατευτούν οι χελώνες. Στη συνέχεια αυτές τις ιστορίες θα προσπαθούσαμε να τις ενώσουμε ώστε να διαδοθεί το μήνυμα SOS…τε τις χελώνες!

Χρησιμοποιώντας πλαστελίνες φτιάξαμε χελώνες, δύτες, δίχτυ και σκουπίδια. Κατασκευάσαμε μακέτα για τον βυθό της θάλασσας και με τη διαδικασία του #stopmotion φτιάξαμε το ακόλουθο βίντεο, ηχογραφώντας τραγούδι με στίχους τους οποίους γράψαμε μαζί με τα παιδιά, το οποίο αναφέρεται στη θαλάσσια χελώνα και την προστασία της.

 

 

 Τελευταίες δραστηριότητες του προγράμματός μας και συγκεκριμένα την τελευταία μέρα του σχολείου, ήταν η επίσκεψή μας στο Δήμαρχο της Νάξου και Μικρών Κυκλάδων, όπου τον ενημερώσαμε για την ολοκλήρωση του προγράμματός μας, του τραγουδήσαμε το τραγούδι μας και του δώσαμε το τρίπτυχο φυλλάδιό μας, το οποίο δημιουργήθηκε από τα παιδιά και τις εκπαιδευτικούς για την ευαισθητοποίηση και την ενημέρωση της τοπικής κοινωνίας. Τέλος, επισκεφτήκαμε το Ραδιοφωνικό Σταθμό Aegean Voice και το μήνυμά μας ακούστηκε σε όλες τις Κυκλάδες SOS…τε τις χελώνες! Στο δρόμο προς το σταθμό και το ΚΤΕΛ Νάξου μοιράσαμε  σε περαστικούς και καταστήματα το φυλλάδιό μας. Την εκπομπή μας μπορείτε να την ακούσετε εδώ:

 

 

 

 

 

Για την αξιολόγηση και την ανατροφοδότηση του προγράμματος και των όσων μάθαμε και ανακαλύψαμε, δραματοποιήσαμε και παρουσιάσαμε στην καλοκαιρινή γιορτή του σχολείου μας τα όσα κατακτήσαμε και μοιράστηκε από τα παιδιά το ενημερωτικό τρίπτυχο φυλλάδιό μας, για την ευαισθητοποίηση και την ενημέρωση της τοπικής κοινωνίας. 

 

Το τρίπτυχο φυλλάδιό μας:

 

Με την ολοκλήρωση του προγράμματος το σίγουρο είναι ότι όλοι το απολαύσαμε και το ευχαριστηθήκαμε αλλά και μέσα από όλη αυτή τη διαδρομή είναι αλήθεια ότι αγαπήσαμε περισσότερο τις χελώνες και συνειδητοποιήσαμε το πόσο σημαντικό είναι να τις «επιτρέψουμε» να ζουν στο περιβάλλον όπου ανήκουν.

 

Οι μαθητές των Α’-Β’ Τάξεων  &
οι δασκάλες τους της Καραμανλή Ειρήνη - Τσιριγωτάκη Μαρία

 

Ασύγχρονη Μάθηση

LMS

Κάντε κλικ για είσοδο

Δανειστική Βιβλιοθήκη

Scroll to top