Νόμος 1566/1985

Δομή και λειτουργία της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και άλλες διατάξεις Παρατηρήσεις

Κατά το άρθρο 16 παρ. 17 του Ν. 1586/1986 (Α 37): "Οι κατηγορίες ΑΤ, ΑΡ και ΜΕ που προβλέπονται στο Ν. 1566/1985, μετονομάζονται σε κατηγορίες ΠΕ, ΤΕ και ΔΕ αντίστοιχα. Στην έκδοση των αποφάσεων καθορισμού επιδόματος θέσης των εκπαιδευτικών λειτουργών της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που προβλέπονται από το Ν. 1566/1985, συμπράττει και ο Υπουργός Προεδρίας της Κυβέρνησης".

Κατά το άρθρο 17 παρ. 14η` του Ν. 1586/1986 (Α 37): "Εκπαιδευτικοί της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που κατά την έναρξη ισχύος του Ν. 1566/1985 είχαν το Μ. Κ. 4 του Ν. 309/1976ή του Ν. 576/1977 και τριετή υπηρεσία από τη χορήγησή του, κατατάσσονται στο βαθμό Α` της κατηγορίας τους και όσοι έχουν το Μ. Κ. 3 κατατάσσονται στο βαθμό Β`. Για τους κατατασσόμενους στον Α` βαθμό ο πέραν της τριετίας χρόνος υπηρεσίας θεωρείται ότι διανύθηκε στο βαθμό Α` με επιφύλαξη της διατάξεως του τελευταίου εδαφίου της περίπτωσης α` της παρ. 3 του άρθρου 15 του παρόντος νόμου. Όσοι δεν έχουν συμπληρωμένη τριετή υπηρεσία κατατάσσονται στο βαθμό Β` και για την προαγωγή τους στο βαθμό Α` ο προβλεπόμενος χρόνος υπηρεσίας στον ίδιο βαθμό μειώνεται στο μισό".

Κατά το άρθρο 1, παρ. 5 της ΥΑ Δ4/162 (Εσωτερικών, Οικονομικών Εθν. Παιδείας και Χωροταξίας) 28. 3. 1989 (ΦΕΚ 238): "Σχολικές περιουσίες που έχουν μεταβιβαστεί μέχρι την έναρξη ισχύος της απόφασης αυτής σε σχολικές μονάδες άλλων Ο.Τ.Α. μεταβιβάζονται στον οικείο Ο.Τ.Α. . Περιουσίες σχολικών μονάδων που έχουν καταργηθεί πριν από την ισχύ του Ν. 1566/1985, καθώς και περιουσίες σχολικών μονάδων που έχουν καταργηθεί μετά την ισχύ του νόμου αυτού και έχουν μεταβιβαστεί στον Οργανισμό Σχολικών Κτιρίων, μεταβιβάζονται στους οικείους Ο.Τ.Α. "

Κατά το άρθρο 26 του Ν. 1884/1990 (Α 81): "Στους εκπαιδευτικούς της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που ανήκουν στους κλάδους ΠΕ15, ΠΕ16, ΠΕ17 και ΠΕ18 του ν. 1566/1985 "Δομή και λειτουργία της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης κ.λπ. " (ΦΕΚ 167 Α`)καταβάλλεται από της ενάρξεως της ισχύος του ν. 1810/1988 "Συμπλήρωση και βελτίωση του ν. 1505/1984 κ.λπ. "(ΦΕΚ 223/Α`) ως επίδομα εξομάλυνσης, το επίδομα που προβλέπεται για τους εκπαιδευτικούς τετραετούς φοιτήσεως της κατηγορίας ΠΕ.

Καταβολές που έχουν γίνει κατά την έννοια της προηγούμενης παραγράφου μέχρι την έναρξη ισχύος του παρόντος θεωρούνται νόμιμες. "

Κατά το άρθρο 7 παρ. 3 του Π. Δ. 31/1990, περί επίβλεψης της λειτουργίας, χειρισμού και συντήρησης μηχανημάτων εκτέλεσης Τεχνικών έργων(Α` 11), ορίζεται ότι: "Για τους πτυχιούχος τεχνικών λυκείων του Ν. 1566/1985, τομέα μηχανολογικού, τους πτυχιούχους τεχνικών επαγγελματικών σχολών του Ν. 1566/1985, ειδικότητας μηχανολογικών εγκαταστάσεων και ισοτίμων, η στις παραγράφους α`, β`, γ` και δ` συνολική απαιτουμένη προϋπηρεσία μειώνεται στο ένα τρίτο (1/3)".

Κατά το άρθρο 5 παρ. 10 του Ν. 1894/1990 (Α` 110): "Κατά το χρονικό διάστημα μέχρι την έναρξη λειτουργίας των σχολικών επιτροπών, το έργο τους ασκείται απευθείας από τους οικείους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης και, εφόσον αυτοί δεν έχουν αναλάβει το έργο αυτό, από τις σχολικές επιτροπές του Ν. 1566/1985, που συνεχίζουν να λειτουργούν μέχρι τη σύσταση των νέων επιτροπών της παρ. 8 του παρόντος άρθρου, διεπόμενες από τις μέχρι τώρα κείμενες διατάξεις". Κατά το άρθρο 47 παρ. 4 του Ν. 1946/1991 (Α 69): "Οι διατάξεις του ν. 1566/1985, με τις οποίες παρέχεται εξουσιοδότηση για την έκδοση κανονιστικών πράξεων, εξακολουθούν να ισχύουν".

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α΄ ΓΕΝΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ

Άρθρο 1 του Ν. 1566/1985

Σκοπός - Γλώσσα

1. Σκοπός της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης είναι να συμβάλει στην ολόπλευρη, αρμονική και ισόρροπη ανάπτυξη των διανοητικών και ψυχοσωματικών δυνάμεων των μαθητών, ώστε, ανεξάρτητα από φύλο και καταγωγή, να έχουν τη δυνατότητα να εξελιχθούν σε ολοκληρωμένες προσωπικότητες και να ζήσουν δημιουργικά.

Ειδικότερα υποβοηθεί τους μαθητές:

α) Να γίνονται ελεύθεροι, υπεύθυνοι, δημοκρατικοί πολίτες, να υπερασπίζονται την εθνική ανεξαρτησία, την εδαφική ακεραιότητα της χώρας και τη δημοκρατία, να εμπνέονται από αγάπη προς τον άνθρωπο, τη ζωή και τη φύση και να διακατέχονται από πίστη προς την πατρίδα και τα γνήσια στοιχεία της ορθόδοξης χριστιανικής παράδοσης. Η ελευθερία της θρησκευτικής τους συνείδησης είναι απαραβίαστη.

β) Να καλλιεργούν και να αναπτύσσουν αρμονικά το πνεύμα και το σώμα τους, τις κλίσεις, τα ενδιαφέροντα και τις δεξιότητές τους. Να αποκτούν, μέσα από τη σχολική τους αγωγή, κοινωνική ταυτότητα και συνείδηση, να αντιλαμβάνονται και να συνειδητοποιούν την κοινωνική αξία και ισοτιμία της πνευματικής και της χειρωνακτικής εργασίας. Να ενημερώνονται και να ασκούνται πάνω στη σωστή και ωφέλιμη για το ανθρώπινο γένος χρήση και αξιοποίηση των αγαθών του σύγχρονου πολιτισμού, καθώς και των αξιών της λαϊκής μας παράδοσης.

γ) Να αναπτύσσουν δημιουργική και κριτική σκέψη και αντίληψη συλλογικής προσπάθειας και συνεργασίας, ώστε να αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες και με την υπεύθυνη συμμετοχή τους να συντελούν αποφασιστικά στην πρόοδο του κοινωνικού συνόλου και στην ανάπτυξη της πατρίδας μας.

δ) Να κατανοούν τη σημασία της τέχνης, της επιστήμης και της τεχνολογίας, να σέβονται τις ανθρώπινες αξίες και να διαφυλάσσουν και προάγουν τον πολιτισμό.

ε) Να αναπτύσσουν πνεύμα φιλίας και συνεργασίας με όλους τους λαούς της γης, προσβλέποντας σε έναν κόσμο καλύτερο, δίκαιο και ειρηνικό.

2. Βασικοί συντελεστές για την επίτευξη των παραπάνω σκοπών είναι: α) η προσωπικότητα και η κατάρτιση του προσωπικού όλων των κλάδων και των βαθμίδων της εκπαίδευσης, β) τα αναλυτικά προγράμματα, τα σχολικά βιβλία και τα λοιπά διδακτικά μέσα, καθώς και η σωστή χρήση τους, γ) η εξασφάλιση όλων των αναγκαίων προϋποθέσεων και μέσων για την απρόσκοπτη λειτουργία των σχολείων και δ) η δημιουργία του απαραίτητου παιδαγωγικού κλίματος με την ανάπτυξη αρμονικών διαπροσωπικών σχέσεων στο σχολείο και στην τάξη και με το σεβασμό προς την προσωπικότητα του κάθε μαθητή.

3. α) Τα αναλυτικά προγράμματα αποτελούν άρτιους οδηγούς του εκπαιδευτικού έργου και περιλαμβάνουν κυρίως: (αα) σαφώς διατυπωμένους, κατά μάθημα, σκοπούς μέσα στα πλαίσια των γενικών και ειδικών, κατά βαθμίδα, σκοπών της εκπαίδευσης,

(ββ) διδακτέα ύλη επιλεγμένη σύμφωνα με το σκοπό του μαθήματος, σε κάθε επίπεδο, ανάλογη και σύμμετρη προς το ωρολόγιο πρόγραμμα και προς τις αφομοιωτικές δυνατότητες των μαθητών, διαρθρωμένη άρτια σε επιμέρους ενότητες και θέματα,

(γγ) ενδεικτικές κατευθύνσεις για τη μέθοδο και τα μέσα διδασκαλίας κάθε ενότητας ή θέματος.

β) Τα αναλυτικά προγράμματα καταρτίζονται, δοκιμάζονται πειραματικά, αξιολογούνται και αναθεωρούνται συνεχώς σύμφωνα με τις εξελίξεις στον τομέα των γνώσεων, τις κοινωνικές ανάγκες και την πρόοδο των επιστημών της αγωγής.

γ) Τα αναλυτικά προγράμματα της εννιάχρονης υποχρεωτικής εκπαίδευσης ειδικότερα έχουν εσωτερική συνοχή και ενιαία ανάπτυξη των περιεχομένων τους.

δ) Τα διδακτικά βιβλία για τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς συγγράφονται σύμφωνα με τα αναλυτικά προγράμματα.

4. Γλώσσα διδασκαλίας, που αποτελεί και αντικείμενο συστηματικής διδασκαλίας και γλώσσα των διδακτικών βιβλίων των μαθητών και των βιβλίων των εκπαιδευτικών είναι η δημοτική, όπως διαμορφώνεται από το λαό και τη δόκιμη λογοτεχνία, χωρίς την αυτούσια μεταφορά ξένων λέξεων.