Νερό το πολυτιμότερο δώρο της φύσης



1) Μορφές νερού στη φύση
2) Υδρολογικός κύκλος
3) Εξοικονόμηση νερού


Σκοπός αυτού του εκπαιδευτικού προγράμματος ήταν οι μαθητές της Α' και Β' τάξης να γνωρίσουν το νερό, να συνειδητοποιήσουν την αξία του στη ζωή μας και ευαισθητοποιηθούν στην ανάγκη ορθολογικής χρήσης και προστασίας του.


Η γνωριμία με το νερό ξεκίνησε με αφορμή ένα βίντεο στο διαδίκτυο όπου παρουσιάζεται το νερό στη φύση στις διάφορες μορφές του.

 

Έπειτα τέθηκε η ερώτηση «πού συναντάμε το νερό στη φύση;» τότε ακολούθησε καταιγισμός ιδεών και στη συνέχεια καταγραφή αυτών σε χαρτόνι από τους ίδιους τους μαθητές.

 

 a1 a2 

 

Αργότερα μέσα από μια ευχάριστη άσκηση στο διαδραστικό πίνακα οι μαθητές έμαθαν να συνδέουν έννοιες που αφορούν το νερό με τις αντίστοιχες εικόνες.

a3 a4  

Ο ενθουσιασμός ήταν μεγάλος, γι' αυτό και χωρίστηκαν σε ομάδες δίνοντας χρώμα σε όσα έμαθαν αλλά και σε όσα ήδη γνώριζαν. Το θέμα της ζωγραφιάς τους αφορούσε τις μορφές που συναντάμε το νερό στη φύση.

 

a5 a6  


Μετά την πρώτη παρουσίαση για τις μορφές του νερού στη φύση παρατηρήσαμε τον κύκλο του νερού μέσα από το ταξίδι μιας σταγόνας που είδαμε σε βίντεο.

 

 a7  a8

 

Έπειτα συζητήσαμε τις έννοιες εξάτμιση, βροχόπτωση, συμπύκνωση και συγκέντρωση. Ακολούθησε το πείραμα με την εξάτμιση του νερού και την υγροποίηση των υδρατμών.

 ΠΕΙΡΑΜΑ
Διαθέτουμε:
• Ένα βραστήρα
• Επιφάνεια


Τι θα κάνουμε;
Γεμίζουμε τον βραστήρα με νερό και αφήνουμε το νερό να βράσει. Στη συνέχεια βάζουμε από πάνω μια επιφάνεια


Τι συνέβη;
Το νερό φτάνοντας σε υψηλή θερμοκρασία (σημείο βρασμού) άρχισε να ανεβαίνει προς τα πάνω με τη μορφή υδρατμών (εξάτμιση). Στη συνέχεια οι υδρατμοί άρχισαν να ψύχονται και να γίνονται υγρό (συμπύκνωση) στην επαφή τους με την επιφάνεια η οποία είχε τοποθετηθεί πάνω από το βραστήρα. Έπειτα, το νερό άρχισε να επιστρέφει πίσω με τη μορφή σταγόνων όπως η βροχή (υγροποίηση).
Τα παιδιά με αυτό το πείραμα κατανόησαν καλύτερα τον κύκλο του νερού.

 

a9 a10  
 a11a12  

 

Ακούσαμε και μάθαμε το ποιηματάκι «από πού είσαι ποταμάκι;» του Ζαχαρία Παπαντωνίου και παίξαμε σε ομαδούλες με τις λέξεις και τις εικόνες του φύλλου εργασίας μας.

 

 a13 a14 


Απεικονίσαμε με απλά υλικά τον κύκλο του νερού

 

a15 a16  


Τα υλικά που χρειαστήκαμε ήταν:
• Ένα στεφάνι
• Ζωγραφιές των παιδιών
• Πλαστικοποιητή

 

ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΗΣΗ ΝΕΡΟΥ


Συζητήσαμε το πρόβλημα που αντιμετώπισε το νησί μας με το νερό και στη συνέχεια στην ερώτηση «πώς μπορούμε να εξοικονομήσουμε νερό;» υπήρξε καταιγισμός ιδεών από τα παιδιά. Συλλέξαμε πληροφορίες και από το διαδίκτυο για τους τρόπους εξοικονόμησης νερού. Οι μαθητές χωρίστηκαν σε ομαδούλες και χρωμάτισαν όλες αυτές τις συμβουλές με τη μορφή σταγόνων, έπειτα φτιάξαμε μια αφίσα όπου κολλήσαμε όλους αυτούς τους τρόπους εξοικονόμησης νερού, ώστε τα παιδιά να συνειδητοποιήσουν πόσο σημαντικό είναι το νερό και να μην το σπαταλάνε χωρίς λόγο.


Τέλος, κάθε παιδί κατασκευάσαμε το δικό του βιβλιαράκι για το νερό.

 

a17    a18 
 a19    a20

 

Οι εκπαιδευτικοί

Μαρία Τσιριγωτάκη

Ρούλα Σταματοπούλου